Děkujeme paní Ria Nacko za opakovanou sponzorskou dodávku krásných a kvalitních roušek pro děti i dospělé. Roušky jsou k dispozici zaměstnancům školy a žákům.
Nakonec online, prostřednictvím videopřenosu, jsme uskutečnili přednášku o úskalích mobilního telefonu, sociálních sítích a aplikacích, které v mobilech používáme. Ve středu 30.9. jsme si vyslechli dlouholetého odborníka na problematiku a prostředí internetu pana Martina Kožíška ze společnosti CZ.NIC. Seminář byl zaměřen na možná nebezpečí spojená s využíváním mobilního telefonu a dozvěděli jsme se něco o těchto tématech - ztráta telefonu, sledování uživatelů (geolokace), instalování aplikací, WiFi sítě / Bluetooth, zveřejňování fotografií a videí, kyberšikana, ale taky závislost (netholismus) a nakonec něco o zdravotních rizicích spojených s příliš častým používáním a těsným kontaktem (měj na mysli neschopnost odložit mobil a žít půl dne bez něj) s mobilními telefony.
I v letošním roce pokračujeme s propojováním výuky a vzdělání s praxí, zejména pak s přírodou a její ochranou. V rámci letošního tématu „Les“ jsme si dali za úkol zpracovat nějak zajímavě a kreativně právě tuto úžasnou, uklidňující a voňavou část naší přírody. Nejen, že nám les dává kyslík a je takovými našimi zelenými plícemi, ale také v něm najdeme plno zvířat, rostlin, plodin…my jsme vytvořili jeden takový kousek lesa i ve třídě. Ovšem do toho našeho lesa se vloudila i zvířátka, která tam v normálním světě nemají co dělat…náš les je ale kouzelný a pokud vás zajímá, kdo všechno v něm žije, podívejte se na obrázky.
Dnes se poprvé sešli naši mladí ajťáci a ajťačky v počítačovém kroužku určeném pro žáky 6. - 9. tříd naší školy. I letos čeká žáky spoustu zajímavých aktivit - od pronikání do tajů hardware, budování ve vzdělávací verzi hry Minecraft Education po práci při sestavení a provozu 3D tiskárny. Pan Libor Šedivý, který kroužek vede, má připravenou pestrou zásobu nápadů, jak dětem otevřít svět výpočetní techniky, počítačových programů a užitečných aplikací. V kroužku jje ještě pár volných míst, v případě zájmu kontaktujte přímo pana Šedivého na mailu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
V osmých ročnících jsme se seznámili s absurdní literaturou, poezií nonsensu a specifickým literárním útvarem zvaným „limerik“. A co to je? „Limerik je výbuch smíchu, kterým se jazyk aspoň na chvíli osvobozuje ze svěrací kazajky přísné logiky. Podle jedné teorie prý limerik vymysleli angličtí námořníci, kteří procestovali celý svět, spatřili věci nevídané a v přístavních krčmách se bavili tím, že svá dobrodružství řádně opepřili fantazií, aby se navzájem trumfovali a hlavně, aby ohromili suchozemské pecivály. Ale poněvadž prý nejpraštěnější říkanky vymýšleli mořští vlci v irském Limericku, pojmenování bylo na světě.“ (Z knížky Jiřího Žáčka „ 99 dědečků a 1 babička“.)
Logická olympiáda je soutěž pořádaná Mensou České republiky a je založena na logických úlohách a určena pro všechny žáky základní školy – od prvňáčků po deváťáky. Nejedná o znalostní soutěž, ale o soutěž rozvíjející především schopnost samostatného logického uvažování. Soutěžící se musí do konce září, tj. do 30. 9., registrovat svým emailem na stránkách https://www.logickaolympiada.cz/vstup_pro_zaky/ .
Máme za sebou poslední téma mediální gramotnosti, které jsme s davelskými žáky chtěli probrat, ukázat jim úskalí a záludnosti médií. Podívali jsme se na zoubek mediálním stereotypům, každý ročník zvlášť prošel formou diskuze, hry a zážitkové pedagogiky toto zajímavé téma. Základní forma práce s cílovou skupinou je elicitace znalostí o daném tématu, případně brainstorming na dané téma, dále představení tématu prostřednictvím připravených materiálů portálu Chytrá škola (videa, infoletáky, příklady k práci), následně formou diskuze a hry rozvinutí tématu a aktivní zapojení žáků do debaty a akce. Zaměřit jsme se chtěli zejména na využití soft skills žáků, a to na: týmovou práci-vedení týmu vs. podřízení se leadrovi, kreativní myšlení, předvídavost, asertivní jednání v kontextu schopnosti sebereflexe a zpětné vazby, samostatnost a empatii, strategii a koncepční práci, dále na podporu rozhodovacích procesů, myšlení podle analgií, spojování znalostí, konstruktivní kritiku, osobní efektivitu, práci v různě početných skupinách a kolektivní spolupráci. To vše jsme zvládli, děti si témata a práci na nich užili a teď naposledy odcházeli se zajímavými poznatky o tom, co vše je stereotyp a jakým mediálním stereotypům podléháme.