Letošní školní kolo Olympiády v anglickém jazyce se vyznačovalo podobně jako u olympiád z ostatních předmětů velkým zájmem žáků. Přišlo 22 z 8. a 9. tříd. Kvůli většímu počtu jsme rozdělili průběh olympiády do dvou kol. Prvních 12 nejúspěšnějších žáků z 1. kola, které obsahovalo Listening, Grammar a Reading, se dostavilo další týden na ústní Speaking. Příjemnou změnou byla možnost konat tuto ústní část v tichu volné třídy.
Nejradši jezdím na sjezdovce Hnědý vrch, protože je dlouhá a na lanovce se nejede tak dlouho.
Bojím se, že si při lyžování zlomím pravou ruku.
Nebaví mě chodit do kopce.
Na dnešní výlet jsem se těšila, protože jsem šla s kamarádkami.
Při výšlapu na běžkách na Liščí horu mě napadalo, že mě to vůbec nebaví, a že to nechci dělat, a také mě bolí nohy. A hele já mám běžky!!!
Obě deváté třídy dnes v Praze absolvovaly závěrečné představení svých dlouhodobých projektů z českého jazyka. Skupinky žáků měly přiděleny jednotlivé autory literatury 20.století, našly si o nich podstatné informace, ale také zajímavosti a drobnosti z jejich života, zasadily jejich život a dílo do doby, ve které autoři žili, a dnes nám vždy na dvou myšlenkových mapách své dílo představily. Kromě toho měli žáci za úkol vymyslet rekvizity, kterými doplní vyprávění a místo, které nějak s autorem souvisí. Prošli jsme tedy postupně nejen místa, kde původně bylo Osvobozené divadlo, ale také kam chodil rád Josef Škvorecký a o čem psal Jaroslav Seifert - kavárnu Slavie. Navštívili jsme náměstí Václava Havla, jeho knihovnu, balkon, ze kterého promlouvali účastníci sametové revoluce, Činoherní klub spojený se jménem Milana Kundery a nebo staré město se Židovským hřbitovem blízké Franci Kafkovi. Náročný den v zimě a vycházka dlouhá 8km se vyvedly, na konci nám i zasvítilo slunce. Další dny si ještě pustíme videa z míst a vystoupení dětí a podíváme se blíže, jak to vše vypadalo a dopadlo.
Ve školní knihovně se už od pondělí můžete těšit na nové přírůstky, přikoupili jsme nové knížky z výtěžku fotokoutku, který se podařil na předvánočních trzích. Najdete tu nejnovější hitové mangy, nové série fantasy, detektivky a taky dobrodružné knížky. Díky za příspěvek a přejeme hezké počtení! Tým ČJ
V úterý naši školu navštívily dvě lektorky z organizace DROP IN, která dlouhodobě v České republice působí jako jedna z nejznámějších služeb pro prevenci návykových látek a též se věnuje poradenství a spolupráci s rodinami osob drogově závislých. Lektorky nejdříve zjišťovaly, co už žáci sedmých tříd o návykových látkách vědí a poté srozumitelně rozdělily návykové látky do několika skupin a následně si formou různých aktivit všichni mohli vyzkoušet různé úkoly a hádanky. Během celého dvouhodinového programu byly k dispozici dvě obálky, do kterých všichni zúčastnění mohli vkládat anonymně dotazy a postřehy k aktuálně probíraným tématům.
V obou sedmých třídách si děti ještě před Vánocemi vyzkoušely, jak obtížnou práci mají kaligrafisté v Japonsku a jaké to je být básníkem haiku. A co to vlastně haiku je? Krásná krátká nevšední poezie....a právě tu si také naši sedmáci zkusili vytvořit. Vše pak dali dohromady i s pěknou ilustrací ve formě vodoznaku a kresby či malby a vznikla opravdu krásná dílka. Můžete to ostatně posoudit sami, až se někdy přijdete podívat k nám do školy. Ty nejzdařilejší výtvory jsme vystavili.
Že pořád nevíte, co je to to "haiku" :-)? Tak tady je jedno moc pěkné vysvětlení, jak jej píše Marek Kvapil ve svém článku o haiku:
Haiku jsou minimalistické japonské básně složené z pouhých tří krátkých veršů. Jednu přelouskáte přibližně za pět sekund. Což je výhoda, protože haiku můžete číst, i když na čtení nemáte čas. A snadno se čtou i dětem.
Tím ale nechci nikoho nabádat k rychločtení. Haiku je rozhodně lepší číst pomalu, ba meditativně. Jako modlitbu.
Dle japanologů Denisy Vostré a Antonína Límana „bylo pro staré básníky haiku cestou, školou života a poznání.“ Japonský spisovatel Masudži Ibuse považuje haiku za „největší japonský dar světové literatuře“. A japonský básník Josa Buson říká, že „podstatou haiku je používat obyčejných slov a přitom obyčejnosti nepodlehnout.“
Nejlépe ale poznáte haiku tím, že ho budete číst.
Do tíživé životní a finanční situace se může dostat každý z nás. Ztráta zaměstnání, rozchod rodičů, nemoc v rodině, živelná pohroma - tyto situace život někdy přináší. Poslední rok přinesl také výrazný růst cen a tedy nákladů rodin. Podpůrný fond Základní školy Davle je tu proto, aby následky těchto životních situací pomohl rodinám zmírnit. Fond je tu proto, aby se každý žák naší školy bez ohledu na aktuální finanční situaci své rodiny mohl zúčastnit všech akcí, které naše škola pořádá.
V roce 2023 vložili dárci do fondu příspěvky v celkové výši 64 900 Kč. Prostředky fondu jsme v roce 2023 použili v souladu s pravidly fondu na úhradu příspěvku na školy v přírodě a lyžařské kurzy pro 15 žáků naší školy. Dárci také pomohli s úhradou poplatku za jednodenní výlety a sportovní akce.