Jak už víte z našich předchozích zpráv, v obou šestých ročnících se v polovině listopadu rozběhl v hodinách literatury projekt, který má za cíl podpořit dětskou fantazii, rozšířit slovní zásobu, rozvíjet kreativní myšlení a psaní a v neposlední řadě také dodat dětem sebevědomí při projevu na veřejnosti a před ostatními spolužáky včetně posílení sociálních vazeb v kolektivu. Projekt dostal název Království Slunce.
Každá třída byla rozdělena na čtyři skupinky a každá skupina vymýšlela a kreativně zpracovala téma “království, kde je nám dobře”. Děti si tvořily nejen název země, ale hlavně její pravidla pro život, definovaly, kdo v jejich imaginárním světě žije a co všechno musí a nebo může dělat….to vše pod taktovkou náplně hodin literatury dle rámcového vzdělávacího programu, tedy ve světě bájí, pověstí, pohádek, bajek a mýtů!
A protože všechny tyto dětské světy měly společného jmenovatele v podobě Slunce, které na ně svítí a dodává jim energii potřebnou pro život, pojmenovali jsme náš projekt právě Královstvím Slunce. Co by se ale stalo, kdyby slunce najednou vyhaslo? Právě to jsme s dětmi řešili zhruba v lednu, kdy děti musely vyřešit imaginární přesídlení ze svých čtyř království na jeden společný ostrov v jiném místě, možná světě….kde ještě Slunce svítí a hřeje. Při záchranné akci se ale potopila v široširém moři naše loď a z dětí se stali trosečníci. Ti se potom navzájem v moři zachraňovali….a jak takové zachraňování dopadlo, můžete vidět na přiloženém snímku. Každé dítě představuje jeden malý erb (který si děti vytvořily samy podle toho, co je pro ně typické) a čáry mezi nimi jsou pomyslná záchranná lana, jak se děti navzájem snažily zachránit jeden druhého. Je skvělé, že nám žádný „plavec“ nezůstal „na ocet“ a že všechny děti někdo pomáhal zachránit….skvělá týmová práce!
To, co jejich záchranná lana vytvořila za obrazec, jsme nyní v hodinách slohu využili jako výchozí abstraktní obrázek, ve kterém jsme hledali hlubší smysl a konkrétní vzhled/tvar/obrys…a co děti nenapadlo? Že je to vlastně pavučina, záchranná síť….krásná paralela! Na přiložených obrázcích si můžete přečíst, jak tuto pavučinu vnímají a jak ji popsaly….
Zachránění obyvatelé čtyř království (tedy děti) si pak společně našli jeden neobydlený ostrov a ten společně obsadili, rozparcelovali si ho, obydleli a vytvořili si na něm nový svět….můžete sami vidět, že fantazie jim opravdu neschází…. Děti si společnou práci užívají a mají plno skvělých nápadů! Projekt Království Slunce nás tak provází celý školní rok.
Pavla Charvátová