Charakteristika je slohový útvar, který má za úkol co nejlépe popsat nějakou vybranou osobu. V sedmých třídách teď pilujeme podklady pro takový text - kreslíme si postavu, popisujeme její vnější znaky a poté vlastnosti, dovednosti a schopnosti. Náš popis korunujeme nějakým zajímavým zážitkem, zkušeností, příběhem, ve kterém naše postava bude hrát hlavní roli. Práce je to zábavná, a hlavně hodně důkladná, tak snad se nám tento postup v hlavě ukotví a uloží i na pozdější studia :-).
Naše výstava prací, které vznikaly před Vánocemi ve výtvarném workshopu se známými českými umělci, je konečně kompletní! Právě dnes jsme pověsili poslední výrobky - vypálené masky, které jsme měli u sochařky Saši Koláčkové k odbornému provrtání. Glazované obličeje lidí i zvířazt se moc povedly! Posuďte sami na přiložených fotografiích, a nebo se dnes přijďte podívat v rámci dne otevřených dveří :-).
Ve středu 6. března se 3. B vydala na výlet do Národní galerie ve Veletržním paláci v Holešovicích. Většina z nás v Národní galerii ještě nikdy nebyla. Před tím, než začal samotný program, jsme se pořádně posilnili svačinkami z domova a mohli jsme vyrazit za kulturním dobrodružstvím.
A co jsme vlastě zažili? Nejdříve jsme se stali badateli a zkoumali, jak se pomocí barev a vody dají vytvořit krásná umělecká díla. Míchali jsme různé odstíny barev, pozorovali rozpouštějící se barvu na mokrém papíru a vytvářeli pomocí barev nakapaných do vody nádherné záložky.
Nakonec jsme se vydali do prostor samotné galerie, kde jsme si ve skupinkách zahráli na detektivy a zároveň si prohlédli obrazy malířů 19. st., na kterých jsme mohli obdivovat různá znázornění vody.
Byl to velký zážitek pro nás všechny!
Obě sedmé třídy pracují v těchto týdnech na rozsáhlejším projektu na téma: Počátky písemnictví ve světě. Úkolem jednotlivých týmů je zpracovat mapu, na které bude označen nejen region, ale hlavně zohledněná doba počátků písemnictví v dané oblasti, kterou dostaly skupinky přidělenou (Indie, Čína, Japonsko, Amerika, Evropa, Orient...). Na mapě by se pak měl také objevit obrázek a popis toho, jak vypadal typický hrdina příběhů z dané doby, jak žil, jaké měl vlastnosti, jak se choval...a jaké bylo v dané době místní politicko-ekonomické zřízení, jak se lidem v dané době žilo. Hledáme i zajímavé osobnosti a vynálezy z této doby. Ne jen knihy a texty jsou pro nás důležité, i když bez nich by to nešlo, protože bez zápisů o tom, jak to v dané době fungovalo, bychom se asi dnes moc nedozvěděli :-). Pracujeme nejen se zdroji v knihách a na internetu, ale také s klasickými mapami. Výsledek samozřejmě ukážeme!
Přijímačky na střední školy se nezadržitelně blíží, příprava je v plním proudu, ale aby si žáci ještě trochu lépe a do hloubky uvědomili, jak jsou přijímačkové testy sestavené, proč tomu tak je a jak fungují jednotlivé otázky, jejich zadání a kostrukce, zvolili jsme jednu metodu práce, která by jim toto vše měla lépe přiblížit. Rozebrali jsme si konstrukci testu a nyní se obě deváté třídy na základě přesného zadání a kritérií pokouší sestavit samy jeden takový přijímačkový test typu "CERMAT". Jejich výsledek vyzkouší protilehlá třída na vlastní kůži. Pochopení principu a systému dopomůže opět lépe porozumět a proniknout do tajů této nelehké přípravy a testování.
Obě osmé i obě deváté třídy se dnes dozvěděly něco více o tom, jak vypadá literární, filmový a divadelní scénář, jaké jsou mezi nimi rozdíly a jak to funguje, když se do scénáře převádí původní literárné text. Podívali jsme se na ukázky zpracovaných scénářů ve filmu, v televizi a na divadle a poukázali na rozdíly v možnostech vizualizace, které přináší film vs. divadlo. A to vše pod taktovkou zkušeného scénáristy Jana Drbohlava, který obor scénáristiky nejen vystudoval a úspěšně se živí jako filmový, divadelní i televizní scénárista, ale který tento obor také učí na vysoké škole. Díky všem! Bylo to prima. A na závěr ještě zpětná vazba jedné z pedagožek, které se programu také účastnily: " Celý progam se mi opravdu líbil. Bylo to moc zajímavé i pro mne. Uvědomila jsem si rozdíly při vnímání stejného díla v divadle a při sledování filmu. Nutnost přizpůsobení projevu herců, rekvizit a dalšího v divadelním představení, kde není možnost střihu a použití detailu rekvizit. Také mne velmi zaujalo vysvětlení zpracování knihy do scénáře. Především umění vybrat nejdůležitější obsah, které potřebujeme i v běžném životě. Na dětech bylo vidět velké zaujetí po celou dobu výuky."
Počasí tomu sice úplně nenasvědčuje, ale jaro už klepe na dveře a zima se pomalu ale jistě bude muset odporoučet. V rámci výtvarné výchovy jsme si řekli, že se pokusíme jaro a jeho veselé barvy a zvuky přivolat co nejdříve. Vytvořili jsme během několika hodin VV veselou netradiční stromovou alej a zaplnili ji zpívajícími ptáky. Práce to byla kreativní a velmi nápaditá a alej už zpestřuje chodbu naší školy! Mrkněte na obrázky. Díky všem, dobrá práce :-).