V minulých hodinách literatury jsme si s šestými a osmými ročníky připomněli, co je to pověst, jak ji poznáme a co je pro tento literární útvar typické. Pověsti patří k nejstarším příběhům, které si lidé předávali ústně a později i písemně a které obsahují nějaký prvek tajemna, mohou v nich vystupovat nadpřirozené bytosti nebo i kouzla. Důležité ale je, že pověst nás vždycky nějakou historickou reálií zavádí buď na skutečné místo, do skutečné doby a nebo nám představuje skutečnou historickou osobu. A tohle všechno měly děti za úkol použít a využít.
Darovat někomu srdce, to je opravdu důležitý krok, který je potřeba předem rozmyslet. Srdce je symbolem lásky a pokud se rozhodneme ho někomu darovat, vyjadřujeme tím své nejhlubší city. K tomu jsme využili svátek sv. Valentýna, kdy žáci 7.A vyrobili v rámci výtvarné výchovy mozaiková srdce pro své blízké a zde malá ukázka jejich tvorby.
Ani 4.B při svém distančním vzdělávání nezahálí. Jednalo se o pokus - "Větvičky v zimě." - Je možné probudit přírodu v zimě? Co myslíte? Zde jsou některé ukázky z našich pokusů.
V sedmé třídě v hodinách češtiny probíráme slova kolem dokola. Jak se do našeho jazyka dostala, způsoby tvoření nových nebo co se stane, když složíme dvě slova dohromady.
Abychom si zpestřili on-line hodiny, bavili jsme se vytvářením příběhů. Ale podmínkou pro splnění zadání bylo využít co nejvíce slov složených. Díky tomu vznikla spousta příběhů, u nichž se můžete krátce zastavit z dennodenního kolotoče, odpočinout si a zkusit najít všechny složeniny v textech našich žáků. Věděli jste, že existují i hybridní složeniny?
I na dálku a online si hrajeme s různými možnostmi a úkoly ve výtvarné výchově. Žáci 8.B měli například v únoru za úkol vytvořit fotografii, která bude obsahovat nějaký optický klam využívající perspektivu. Nejen, že si připomněli tímhle úkolem učivo matematiky, fyziky a přírodopisu (perspektiva jsou přece sbíhající se přímky a optický klam pracuje s klamavým vnímáním prostředí pomocí oka, které přenáší do mozku vjemy, jež nás snadno dovedou ošálit), ale hlavně se pobavili!
Naši druháci začali v rámci českého jazyka rýmovat. Inspiroval je Neználek se svými rýmy. Nejprve jsme zkoušeli na tabuli spojit různá slova, aby se nám rýmovala a nakonec jsme se s odhodláním pustili do celé básničky. Výsledek posuďte sami.
Úvaha je jedno z témat, které se určitě objeví deváťákům u přijímacích zkoušek na střední školy. Nejspíš ji budou muset rozpoznat mezi ostatními texty. Opakujeme právě v on-line hodinách, jak úvaha vypadá, její charakteristické znaky, rozdíly mezi ní a výkladem. A pokud žáci proplují až k maturitě, zajisté bude i maturitní slohovou prací. Snažíme se společně tedy nastínit, co by mohly úvahy obsahovat, podívat se na jednu věc z různých úhlů pohledu a konečně je i stvořit. Vše jsme zvládli během části jedné on-line hodiny. Ve skupinách se museli žáci domluvit a krátké zamyšlení sepsat.