Chyba
  • Error the gallery with an id of: 355 is not published

kaligram2

To, že i poezie a hodiny literatury mohou být zábavné a že básníkem se může stát opravdu každý z nás, přesně o tom svědčí ukázky prací žáků 8.A a 8.B, kteří vytvářeli grafické/vizuální básně a básně na svá jména.


Princip kaligramu je prostý – obsah básně není vyjádřen pouze slovy, ale slova jsou sestavena do obrazce, který ten obsah vyjadřuje také. Tak třeba básnička o jablku (nebo klidně o prvotním hříchu, protože Eva přece v rajské zahradě utrhla jablko! ) vypadá a má podobu jablka, nebo báseň o lásce k rychlým motorům může mít podobu formule atd.


Jen na dětech záleželo, jaké téma si zvolí a jen na nich bylo, jestli jejich text bude ještě navíc i rýmovaný! A protože každá báseň měla své autory (skupinová práce nebo práce ve dvojici), tak bylo potřeba, aby se autoři také podepsali…. A nebyla by to netradiční literární hodina, kdyby i ten podpis nebyl nějak netypický.


Proto si děti na svá jména vytvořily akrostichy. A tím se také naučily další pojem z literární teorie….co to je akrostich? Básnicky sestavený text, ve kterém vždy první písmenka řádku dávají dohromady jedno slovo – v našem případě jméno žáka.


Pokud jste zvědaví na výsledky snažení našich osmáků, podívejte se na jejich práce v příloze a nebo na chodbách naší školy!

Pavla Charvátová