Chyba
  • Error the gallery with an id of: 388 is not published

podivne nazvy

Na začátku června jsme se žáky 6.B dokončili dlouhodobější práci, která kombinovala práci hned v několika předmětech. Zhruba před dvěma měsíci si děti na hodině slohu losovaly neznámé a podivně znějící názvy. Nikdo nevěděl, co to je. Padala slova jako Ksukol, Ili pika, Kiwa hirsuta, Munžtak, Eye-Eye, Fosa, Salp, Nendo a mnoho dalších a úkolem dětí bylo vymyslet si, co nebo koho jim ta slova připomínají. Co by to mohlo být?

Je to nějaká tajemná příšera z jiného světa? Nebo neznámá rostlina, kterou dosud nikdo neobjevil? Nebo snad zapomenutý indiánský kmen v Amazonii? Padaly různé nápady a kdo měl chuť, mohl svou představu nejen popsat ve slohu, ale také namalovat. Pak jsme si své nápady přečetli a moc jsme se pobavili, protože dětská fantazie opravdu nezná hranic!

Asi za 14 dní jsme pak přistoupili k druhé části projektu. Svoje náhodně vylosované názvy jsme šli s dětmi hledat na internetu….a světe div se! Z prapodivných jmen se vyklubala pojmenování skutečných živočichů nebo rostlin. Jaké bylo překvapení našich žáků a žákyň, když zjistili, že Ili pika vypadá jako malá liška, Kiwa hirsuta je bílý chlupatý ráček, Munžtak druh jelena a tak dále a tak dále. Teď měly pro změnu za úkol sepsat informace o tom, jak je jejich zvíře či rostlina velké, kolik váží, kde žije/roste a co je na něm zajímavé. A současně jsme se učili, kde na internetu hledat, jaké zdroje jsou důvěryhodné a kterým stránkách na internetu se raději vyhnout a hlavně, jak s informacemi pracovat, proč je potřeba uvádět citace použitých zdrojů atd.

Této práci jsme věnovali další dvě hodiny slohu. Děti hledaly a psaly a doplňovaly své texty i fotkami a aniž by si to uvědomily, pracovaly tak současně na tom, aby si upevnily znalosti ze slohu (struktura textu), mluvnice (opravuj si své chyby), informatiky (uč se psát v textovém editoru a hledat na internetu, pracovat s flash diskem a tiskem) a také přírodopisu (spousty nově nabytých znalostí o mnoha zajímavých zvířátkách a květinách).

A výsledkem pak bylo velké tablo, které děti vytvořily a na kterém své výtvory mohou obdivovat nejen autoři, ale i všichni ostatní! A všechno to udělaly děti samy! Prima práce.

Pavla Charvátová