Chyba
  • Error the gallery with an id of: 491 is not published

aaaprce

I v době online výuky na dálku jsme se pokusili o společné dílo. Deváté ročníky dostaly hned na začátku karantény speciální úkol, který šel napříč několika předměty – českým jazykem (slohem, literaturou i mluvnicí), dějepisem a také předmětem svět v souvislostech a taky trochu napříč mediální a výtvarnou výchovou. Zadání znělo a cíl byl: vytvořte co nejzajímavější, jasnou, přesnou a zábavnou, ale informačně správnou a hodnotnou prezentaci/představení osoby, která se jmenuje Anna Franková a napsala knihu Deník Anny Frankové.

 

Děti se samy rozdělily do několika pracovních skupin. Práce sice byla různorodá v jednotlivých skupinkách, ale všechny skupiny i jednotlivci se musely navzájem domlouvat, kdo co dělá, aby se nestalo, že několik skupin bude dělat současně stejné věci. Skupiny byly definováno podle rolí, a to takto:

- kronikáři (pracují s daty, přesnými údaji, chronologicky)

- historici (informují o tom, v jaké době A.F. žila, co se dělo)

- geografové (pracují s mapami a doplní celkovou informaci o geografické zajímavosti a umístí celý děj/osobu/dobu na mapu Evropy)

- novináři (zpracovávají příběh, pocity, náladu, pracují se svědky (třeba fiktivními), píšou reportáž atd.)

- vizualizátoři (vymyslí a zpracují výsledný produkt, který představí na prezentaci - něco hmatatelného nebo viditelného)

+ koordinátoři (řídí všechny a všechno)

Žáci se tedy rozdělili do skupin podle zájmu, zvolili si koordinátora, který měl za úkol přemýšlet a řídit, případně i rozdělovat práci a přihlédnout také k tomu, kdo je na co šikovný a koho co baví nebo komu co jde dobře! Celková prezentace měla mít při svém představení maximální délku 5 minut (včetně případných příprav) a žáci mohli použít jakékoli způsoby prezentace (od posteru/plakátu/tabla přes video, fotky, scénku, nahrávku… jako nápovědu jsem jim navrhla několik možností zpracování - natočte třeba prezentaci v parku, nebo udělejte stránku na nějaké soc. síti, nebo natočte fiktivní krátké div. představení…. Nezapomínejte, že nejnudnější je, když stojíte před tabulí a čtete nějaké nezáživné informace). Prezentace měla proběhnout po návratu dětí do školy, to jsme si ještě mysleli, že návrat do školy k normálnímu režimu výuky bude za chvíli.

Důležitá byla také kritéria zadání a následného hodnocení. Kromě již popsaných platilo také to, že na výsledném produktu by měli žáci být schopnu ukázat či sdělit, čím který žák/skupinka přispěli a co konkrétně je jejich práce. Bylo žádoucí, aby si tedy schovali i průběžné pracovní pomocné materiály…celá práce pak měla být vyhodnocena jako kolektivní dílo. To znamenalo, že se děti také mimo jiné měly naučit, že hodnocení celku bude tak dobré, jak dobré bude hodnocení nejslabšího z nich… K tomu už nedošlo, takže jediným výstupem byla fyzicky odevzdaná výsledná práce.

Výsledek, který děti předložily, sice pravda není příliš originální, ale obsahově splňuje vše, co bylo v zadání. Přečetla jsem si a prohlédla si pečlivě společný výstup na téma Anna Franková. Žáci pochopili všechno správně a vytvořili poster, který určitě obecně splňuje zadání. Celkové zpracování je úhledné, barevné, obsahově hodnotné, ale jak bylo zmíněno, trochu málo kreativní - čekala bych od této třídy více nápadů a netradičních způsobů při realizaci konečného výstupu....řekla bych, že toto zpracování je tzv. cesta nejmenšího odporu. Ale i to je cenná zkušenost a výsledný produkt má svou hodnotu v tom, že celá třída byla schopná spolupracovat virtuálně na jedné věci. Obsahově a věcně jsou podané informace v pořádku, žáci načetli období i obsah deníku pečlivě, rozložili informace na fakta a na popis pocitů, vložili překres map, na kterých zakreslili a vyznačili, kde se Anna Franková zrovna nachází a jaká je to doba. Mírný nedostatek vidím v pravopisných chybách, kterých se šlo jistě vyvarovat konečnou kontrolou, ale celkový dojem je pozitivní. Ostatně posoudit to můžete i vy sami, podívejte se na přiložené obrázky. Já osobně jsem ráda, že žáci tuto práci zvládli a odevzdali výsledný výstup v termínu. Díky za jejich práci v nelehké době!

PCH